Roczny Plan Pracy na rok szkolny 2024/2025

Roczny plan pracy 2024/2025

1. „Bezpieczeństwo i zdrowie ważna sprawa”

2.,,Moja Mała i Duża Ojczyzna’’

I. Tematy na rok 2024-2025

1. „Bezpieczeństwo i zdrowie ważna sprawa”

2. ,,Moja Mała i Duża Ojczyzna”

Cele dydaktyczno – wychowawcze na rok 2024/2025

1.Kształtowanie czynnej postawy wobec zagrażającego bezpieczeństwa własnego i innych.

2. Poznanie podstawowych zasad i obowiązków pieszego uczestnika ruchu drogowego, sposobów bezpiecznego zachowania się na drodze.

3. Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych.

4. Budowanie świadomości lokalnej kultury.

5. Uczenie szacunku do Ojczyzny, własnego dziedzictwa kulturowego, systemu wartości, zwyczajów i tradycji.

6.. Odnoszenie się z szacunkiem do symboli narodowych.

7. Poznanie swojej ,,Małej ojczyzny’’.





Zadania dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze na rok 2024/2025

Lp

Propozycje do zadania Rocznego Planu Pracy:

Bezpieczeństwo i zdrowie ważna sprawa”

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

Lp

Propozycje zadań do tematu Planu Rocznego:

1.

Kodeks przedszkolaka”- zawarcie umów z dziećmi dotyczących zasad bezpieczeństwa w sali, na placu zabaw, na boisku szkolnym, na spacerze

2.

Zapoznanie przedszkolaków z oznakowaniem drogi ewakuacyjnej w przedszkolu- udział w próbnym alarmie.

3.

Spotkania z policjantem dotyczące bezpieczeństwa na co dzień.

4.

Warsztaty dla dzieci z pierwszej pomocy przedmedycznej.

5.

Pamiętamy o bezpieczeństwie”. Pogadanki dotyczące zasad bezpieczeństwa obowiązujących na boisku, placu zabaw, spacerach, wycieczkach, wyjściach poza teren przedszkola.

6.

Przesiewowe badania wzroku u dzieci.

7.

,, Kolorowo na talerzu” – przygotowanie przez dzieci zdrowych kanapek, soków, sałatek. Zajęcia o tematyce prozdrowotnej.

8.

,, Ruch to zdrowie” – zorganizowanie zajęć o tematyce sportowej, rozmowy z dziećmi na temat wpływu codziennego ruchu na zdrowie.

Lp

Propozycje do zadania Rocznego Planu Pracy:

Moja mała i duża ojczyzna

 

1.

Ja i moja rodzina” prowadzenie zajęć skupiających się wokół tematyki rodziny. Poznanie znaczenia słowa „rodzina”.

– Rozmowy na temat podziału ról w rodzinie, codziennych obowiązkach członków rodziny.

– Rozmowy na temat zawodów- opowiadanie o pracy rodziców i dziadków w oparciu o informacje zebrane w domu.

– Rysowanie portretów rodziców i dziadków.

– Udział członków rodziny w przygotowanych w przedszkolu uroczystościach (Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny)

2.

Tradycje w mojej rodzinie” prowadzenie zajęć dotyczących:

– Rozmów na temat zwyczajów dotyczących świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc).

– Tradycja przygotowywania regionalnych potraw świątecznych.

– Przygotowanie ozdób świątecznych na kiermasze.

– Poznanie literatury o tematyce związanej z obchodami świąt.

– Gromadzenie informacji zaczerpniętych od dziadków, rodziców na temat wróżb andrzejkowych, lania wosku i zabaw andrzejkowych w dawnych czasach.

– Wypowiedzi na temat tradycji świątecznych w domach dzieci.

3.

Pamiątki rodzinne”

– Oglądanie albumów rodzinnych, fotografii.

– Wykonanie „Małego drzewa genealogicznego”

– Rozmowy na temat przeszłości, teraźniejszości i planów na przyszłość (kim będę, jak dorosnę).

4.

Moja miejscowość” wyjaśnienie znaczenia nazwy miejscowości „Pawłowice”, zapoznanie z herbem, zapoznanie z położeniem miejscowości na mapie Polski.

5.

Zabytki, ciekawe miejsca Pawłowic” konkurs plastyczny dla dzieci i ich rodziców.

6.

Ciekawe miejsca” zwiedzanie miejsc ważnych dla mieszkańców: Urząd Gminy, bank, piekarnia, poczta, apteka. Cmentarz- Grób Nieznanego Żołnierza (Starszaki)

7.

Ciekawi ludzie” zapraszanie do przedszkola osób związanych z miejscowością

8.

Obchody Dnia Górnika

9.

Przyroda wokół nas”

– Przyroda wokół nas i formy jej ochrony: spacery i wycieczki po bliższej i dalszej okolicy.

– Wycieczka do pobliskiego parku, inhalatorium, nad staw.

10.

Spotkanie z Folklorem” Nawiązanie współpracy z GCK, udział dzieci w warsztatach organizowanych przez panią D. Brandys, izba regionalna.

11.

Z wizytą w bibliotece” udział dzieci w aktywnościach organizowanych przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Pawłowicach.

12.

Wycieczka do Kopalni Węgla Kamiennego KWK Pniówek w Pawłowicach.

13.

Polska – moja Ojczyzna.

Zapoznanie z polskimi legendami.

14.

Mój kraj- Polska.

– Zapoznanie z legendą o Lechu, Czechu i Rusie.

– Zapoznanie z symbolami państwowymi: flagą, godłem, hymnem.

– Poznanie tradycji związanych z obchodami świąt państwowych 11 listopada, święta majowe

15.

Polska na mapie.

– Wskazywanie na mapie Polski.

– Wskazywanie na mapie stolicy Polski – Warszawy,

– Wskazywanie na mapie największej rzeki – Wisły, Morza Bałtyckiego, terenów górskich

16.

Stolica Polski – Warszawa

– „Poznajemy naszą stolicę”- słuchanie legendy o Warszawie. Zapoznanie z herbem miasta Warszawy. „Legenda warszawska”- E. Szelburg Zarembiny.

– „Warszawa dawniej i dziś”- oglądanie zdjęć, ilustracji, widokówek przedstawiających Warszawę dawniej i dzisiejszą.

19.

Doposażenie przedszkola w tradycyjne regionalne stroje: spódniczki, bluzki dla dziewczynek i chłopców związane z folklorem.

II. Przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego na rok szkolny 2024/2025:

  • Program wychowania przedszkolnego, D. Kossakowska, wyd. Podręcznikarnia (grupa Motylki, Pszczółki, Tygryski)

  • Zabawy z porami roku- Program wychowania przedszkolnego, I.Lewkowicz, dr A. Tworkowska-Baraniuk, wyd. Podręcznikarnia. (grupa Zajączki, Biedronki)

  • Między nami emotkami. Program wychowania przedszkolnego, D. Kossakowska, wyd. Podręcznikarnia (grupa Puchatki)

  • Nasze przedszkole. Program wychowania przedszkolnego, M. Kwaśniewska, W. Żaba- Żabińska, wyd. MAC (grupa Kangurki)

  • Program nauczania j. angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych, M. Boducka, wyd. Pearson;

  • Program Ogólnopolski ,,Spotkamy Jezusa”, ks. dr P.Płoczek, wyd. Św. Wojciech.

III. Harmonogram uroczystości i imprez przedszkolnych oraz ważne wydarzenia
w życiu przedszkolaka w roku szkolnym 2024/2025

Lp.

Tematyka

Termin

1.

DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

wrzesień

2.

DZIEŃ CHŁOPAKA

wrzesień

3.

MIKOŁAJ

grudzień

4.

SPOTKANIA OPŁATKOWE/ JASEŁKA

grudzień

5.

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

styczeń

6.

BAL PRZEBIERAŃCÓW

styczeń/luty

7.

DZIEŃ KOBIET

marzec

8.

PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

marzec

9.

ZAJĄCZEK

kwiecień

10.

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

listopad

11.

DZIEŃ RODZINY

maj/czerwiec

12.

DZIEŃ DZIECKA

czerwiec

13.

ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO W STARSZAKACH

czerwiec

IV. Plan współpracy z rodzicami

Termin realizacji

Sposób realizacji

Wrzesień

  • Poznanie środowiska rodzinnego dziecka poprzez analizę kart zgłoszenia na początku edukacji przedszkolnej.

  • Spotkanie organizacyjne z rodzicami, zapoznanie rodziców z planami i programami realizowanymi w bieżącym roku szkolnym, wybór trójek rodzicielskich, omówienie spraw dotyczących poszczególnych grup.

  • Pomoc w organizacji Dnia Przedszkolaka, zorganizowanie upominków dla dzieci, poczęstunków.

  • Pomoc w organizacji Dnia Chłopaka.

  • Wspieranie nauczycieli podczas organizacji wycieczek.

Październik

  • Wspieranie nauczycieli podczas organizacji wycieczek.

  • Konsultacje z rodzicami podsumowujące proces adaptacji dzieci w przedszkolu oraz zapoznania z wynikami wstępnej obserwacji dzieci.

Listopad

  • Konsultacje z rodzicami podsumowujące proces adaptacji dzieci w przedszkolu oraz zapoznania z wynikami wstępnej obserwacji dzieci.

Grudzień

  • Wspieranie nauczycieli podczas organizowania uroczystości przedszkolnych:

  • organizacja paczek mikołajkowych.

Styczeń

  • Wspieranie nauczycieli w pracy dydaktycznej.

  • pomoc w organizacji „Rodzinnego spotkania przy żłóbku”

Luty

  • Zebranie podsumowujące po pierwszym półroczu.

  • Pomoc w przygotowaniu balu przebierańców.

Marzec

  • Pomoc w organizacji Dnia Kobiet, przygotowanie upominków.

Kwiecień

  • Wspieranie nauczycieli podczas organizowania uroczystości przedszkolnych: Zajączka.

  • Przekazanie rodzicom wyników badania gotowości szkolnej.

Maj

  • Udział rodziców w przygotowaniach, organizacji i uroczystościach z okazji Dnia Rodziny.

  • Wspieranie nauczyciela podczas organizowania Dnia Dziecka.

  • Wspieranie nauczycieli podczas organizacji wycieczek.

  • Pomoc w organizacji Pasowania na Przedszkolaka, przygotowanie upominków dla dzieci.

Czerwiec

  • Udział rodziców w przygotowaniach, organizacji i uroczystościach z okazji Dnia Ojca i Matki, Dnia Rodziny.

Cały rok

  • Spotkania indywidualne – podczas przyprowadzania i odbierania dzieci.

  • Konsultacje i porady z nauczycielami i specjalistami.

  • Prowadzenie kącika dla rodziców, informacje o realizowanych działaniach i zamierzeniach.

  • Dostarczanie przez rodziców materiałów i pomocy do zajęć zgodnie z potrzebami.

  • Włączenie rodziców do życia grupy i przedszkola.

  • Angażowanie rodziców do podejmowania innych działań na rzecz przedszkola.

  • Prowadzenie strony internetowej dla rodziców, gazetki z informacjami oraz podawanie jadłospisów.

  • Prowadzenie pedagogizacji rodziców na zebraniach grupowych.

V. Plan współpracy ze Szkołą Podstawową Nr 1 w Pawłowicach

Zadania i sposoby realizacji

1. Nawiązanie kontaktu z Dyrektorem szkoły i nauczycielami klas I-III

2. Opracowanie harmonogramu całorocznej współpracy.

1. Poznanie drogi do szkoły, oglądanie budynku szkoły i otoczenia z zewnątrz.

1. Zwiedzanie budynku szkoły wewnątrz (sale lekcyjne, świetlica, szatnia, sala gimnastyczna, stołówka).

2. Wizyta w bibliotece szkolnej.

1. Udział przedszkolaków w lekcji w klasie I lub II.

VI. Plan współpracy ze środowiskiem lokalnym

Zadania

WSPÓŁPRACA Z GMINNĄ BIBLIOTEKĄ PUBLICZNĄ

WSPÓŁPRACA Z GMINNYM OŚRODKIEM KULTURY W PAWŁOWICACH:

GMINNY OŚRODEK SPORTU W PAWŁOWICACH

WSPÓŁPRACA Z LOKALNYMI PLACÓWKAMI UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ

UDZIAŁ W WYDARZENIACH ORGANIZOWANYCH PRZEZ URZĄD GMINY PAWŁOWICE

WSPÓŁPRACA ZE SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ